100% zdravé     Doprava nad 29€ zdarma     5 z 5 na FB ★★★★★

Košík 0 0,00
Keď sa vytratí stopa | tretia časť
Posledná časť epického príbehu RJ Sauera o 1600 kilometrov dlhých pretekoch Iditarod Trail Invitational smerujúcich z Kniku do Nome na Aljaške. Skúsenosť, ktorú musíte zažiť, s mapami, halucináciami, introspekciou a nádhernými detailmi monumentálnej cesty.

Nulato

1. DEŇ / 966. KILOMETER / – 36°C ( – 32°F)

Zrazu sa zo mňa stala emocionálna troska. Na ceste som sa kolísal z jednej strany na druhú a mával som ako nerozumné dieťa, ktoré dostalo záchvat v nákupnom centre. Išiel som rýchlo z Ruby do Galeny po tvrdej a bezveternej rieke Yukon. 80 kilometrov mi trvalo len 5 hodín. Po krátkej zastávke na jedenie a vyzdvihnutie zhodeného balíka som sa pri západe slnka vydal do ďalšej dediny na brehu rieky – Nulato.

Na začiatku noci som bol akýsi neopatrný, odmietal som si dať čas na zhodenie vrstiev pri rýchlej jazde a teraz som sa potil v mokrom oblečení a platil za to daň. Možnosť bivaku na rieke sa zdala ako nemožná. Bol som na dne a bál som sa o svoju existenciu.

Stačí sa dostať k oknu.

Choď k oknu.

Nefungovalo to. Moja oslabená myseľ prekukla svoje vlastné hry. A vtedy som ho uvidel.

Pod mesačným svetlom sa malá postava motala a vrtela na okraji chodníka ako lesný trpaslík. Nepozorovane som zastal a vyľakal som svojho spolujazdca, ktorý si pripravoval bivak. Okamžite som vedel, že som dobehol a stretol sa s nepolapiteľným Timom Hewittom.

Tim bol ako omámený. „Tim, to som ja, RJ.“ Zabudol som, že nemal ako vedieť, kto som, s tvárou zahalenou vrstvou merino vlny. Usmial sa: „RJ!“ Nemotorne sme sa obaja objali – v tme na rieke Yukon na Aljaške.

Tim Hewitt nebol miestny, ale invazívny druh muža z Pensylvánie, ktorý sa sám uviedol do aljašského ekosystému pred viac ako desiatimi rokmi. Odvtedy začal prekvitať v tomto divokom a opustenom zapadákove a stal sa charakteristickou ikonou pretekov a sezónnej fauny legiend a folklóru, ktorá každoročne migruje po Iditarod Trail.

Tim sa pokúšal po desiatykrát dôjsť do cieľa v Nome, a to prvýkrát na bicykli – v roku 2015 bol nútený opustiť preteky, pretože chodník okolo Cripple bol zavalený snehom. Jeho predchádzajúcich deväť pretekov bolo peších a v tejto disciplíne držal rekord. To, čo Timovi chýbalo pri jazde na bicykli, určite vynahradil svojou bezkonkurenčnou húževnatosťou, tvrdohlavosťou a nebývalými znalosťami a skúsenosťami z trasy. Bol som vďačný, že môžem zdieľať rovnakú stopu ako on a byť svedkom jeho potenciálneho úspechu.

Vlastne v roku 2001 som s ním zdieľal jeho prvý finiš v Nome, keď som točil film Tenká biela čiara. Bol som tu aj teraz, keď sa pokúšal zakončiť jednu veľkú zbierku úspechov. A povrávalo sa, že toto bol možno jeho posledný raz na pretekoch. Možno. Koľko pretekárov predčasne vyhlásilo, že skončili s návratom do ITI a potom sa po rokoch ocitli na mäkkom chodníku a preklínali rozhodnutie, že sa kedy vrátili?

Zdalo sa, že to bol pre Tima jeden z tých prekliatych pretekov. Bicykel bol niekedy skôr kotvou ako nástrojom. Možno jeho najnovšia výzva skončiť na bicykli, vďaka čomu by sa mu to podarilo ako prvému vo viacerých disciplínach, bola inšpirovaná skôr zanechaním odkazu než z ľahkomyseľnosti.

V tej chvíli, keď som stál na rieke Yukon, som bol jednoducho šťastný, že som našiel svojho zafúľaného anjelika a inšpiráciu, ktorú som potreboval. Presvedčil som Tima, aby sa zbalil a nasledoval ma, kŕmil som ho smotanovými karamelkami každých 15 minút, aby som ho povzbudil vpred, lákal som ho dopredu omrvinkami pokrytými cukrom. Naše nečakané stretnutie nás oboch motivovalo pokračovať do Nulata uprostred noci a boli sme vďační. Teplá telocvičňa plná spiacich dobrovoľníkov z Iditarodu, veterinárov a novinárov nás čakala s horúcou vodou na nápoje a jedlom. Vyžarovala tu priateľskosť. Schoval som sa pod lavicu ako jaskynný muž a zahrabal sa v mojom umelom brlohu na pár hodín spánku. Týždne na ceste, vystavený prírodným živlom a chladu, mi pomohli znovu oceniť moje každodenné privilégiá a všetky tie fyzické potreby tepla a prístrešku.

Portage

1. DEŇ / 1046. KILOMETER / – 35 °C ( – 31 °F)

Zostávajúci úsek rieky Yukon som dokončil rýchlo a bol som vďačný, že som bezpečne a efektívne prešiel ďalším symbolickým úsekom.

Doprial som si dlhší oddych v škole v Kaltagu, možno až príliš dlhý – v tichej a teplej triede. Bojoval som s rozhodnutím zostať cez noc a získať posledné možné zotavenie a odpočinok pred koncovým úsekom do Nome. Tim bol za mnou, stále išiel z Nulata, Jay a Kevin pravdepodobne kempovali v chatke ďalej po ceste. Mohol som sa ľahko dostať do úkrytu Tripod Flats iba 32 kilometrov za nimi, ale ešte som nezískal konkurenčnú výhodu, stále som išiel vo vopred naprogramovanom autopilotovi a uspokojil som sa s tým, že sa prakticky riadim jasným cieľom skončiť v Nome.

Ďalší deň mi ponúkol rozprávku o dvoch trailoch. Opustil som Kaltag pred východom slnka, strácal som čas na kontrolnom stanovišti Iditarod, aby som si nabral horúcu vodu na kávu, následne som našiel chýbajúcu tašku, nasledoval som mushera a jeho psí tím do prístavu do Unalakleet.

Ranná jazda na chatu s názvom Stará Žena bola jedným z mojich najlepších osobných zážitkov. Keď mesiac v splne zapadal za hory, cez závoj mrazivej hmly kvitla jemná žiara rána a osvetľovala skamenený les pokrytý námrazou v nadprirodzenom svetle. Preletel som mystickou zimnou krajinu zázrakov s neskrotným vzrušením. Netrvalo dlho a znova som prešiel okolo Tima, ktorý sa v zmysle svojho štýlu rozhodol večer predtým vyraziť a bivakovať na chodníku. Žiaľ, videl všetko úplne inak. Pokúsil som sa ho povzbudiť, kým som opäť vyrazil a vkĺzol späť do svojho euforického sna.

Napoludnie som sa zastavil v typickom prístrešku chaty Starej Ženy na rýchle teplé jedlo. V chatke bolo stále teplo po všetkých tých predo mnou a voda bola stále roztopená v hrnci na sporáku. Do hlavy sa mi vkradli sny o poslednom rýchlom úseku trailu a mojom príchode do Unalakleet, o odmene v podobe veľkej pizze z pizzerie Peace On Earth.

Ale bohužiaľ, s teplom slnka a relatívne neustálym prúdom snežných skútrov, kedysi rýchla – tvrdá cesta zmizla. Sneh bol prierazný a mäkký. Čoskoro som bol nútený tlačiť bicykel do kopca. Sny o ľadovo pokrytom pobreží a chrumkavom ceste feferónovej pizze museli počkať.

Až keď som prišiel do Unalakleet, počul som správu, že Kevin Breitenbach bol nútený vyškrtnúť sa z pretekov. Od rieky Yukon bojoval so žalúdočnou chorobou a jednoducho sa nezotavil. Všetok ten stres a námaha, s ktorými boli telo a myseľ vystavené deň čo deň na Iditarod Trail… Nikdy som sa s Kevinom nestretol, ale bol som z toho neuveriteľne sklamaný. Tak tvrdo pracoval, aby sa sem dostal, viedol preteky tak dlho. Nezdalo sa, že by to malo skončiť takto.

Prestávka

1. DEŇ / 1167. KILOMETER / – 36°C ( – 33°F)

Odchádzal som z Unalakleet s pocitom plným inšpirácie po skvelom dni jazdenia a bol som odhodlaný prejsť ďalší obrovský kus. Mrazivé teploty znamenali viac tvrdých, rýchlych trás a moje nohy boli ako pár driečnych psích záprahov, dychtiacich a nepokojných ísť vpred.

Slnko stúpalo nad horizont presne vtedy, keď som aj ja stúpal na najvyššiu úroveň Blueberry Hills. Slnko akoby na mňa svietilo doslova a do písmena. Dnešok vyzeral na ďalší z tých magických dní. Hravo som si pomyslel: „Pozor, Jay, prichádzam!“

Niečo pod mojou pravou nohou nebolo v poriadku. Neprirodzený pohyb.

Samozrejme, na vrchole toho vzrušenia sa môj pedál zrútil na zem. Vylomil sa. Neopraviteľné. Problém, ktorý som mal pred jazdou. Rýchlo som tam akosi upevnil vlnenú ponožku v nádeji, že si vytvorím platformu na nohu, ale trvalo to len pár minút, kým nezmizla na chodníku ako ďalšia topánka po psích záprahoch, ktorá sa vyšmykla.

Musel som zostať pozitívny a pokračovať ďalej. Tlačil som bicykel viac, ako sa mi páčilo, pedáloval som, kde sa dalo akýmsi pohybom písacieho stroja, pričom moja pravá noha sa pri každej rotácii pomaly posúvala do strán, až som bol nútený skĺznuť späť na začiatok, aby som vyťukal ďalší riadok.

Znovu a znovu – písanie zastaraného románu s neefektívnym vývojom.

Dokríval som do malej dedinky Shaktoolik, úzkej nitky civilizácie všitej do arktickej krajiny. Miestni obyvatelia sa snažili pomôcť mi nájsť riešenie po tom, ako som im vysvetlil svoju situáciu na pošte, kde som si vyzdvihol balík s jedlom. Vo VHF rádiu sa ozvala výzva, či niekto nemá bicykel. Zdalo sa, že muž menom Gary bol touto výzvou inšpirovaný a začal vykopávať detské bicykle – pochované pozostatky zhrdzavené po rokoch zanedbávania pod ľadom a snehom. Nič nefungovalo. Všetko to boli pedále BMX, ktoré nepasovali.

Poslal som správy do sveta a veril som, že riešenie sa objaví na druhej strane, v meste Koyuk. Už som tu premárnil príliš veľa času. Namiesto toho som tento čas mal stráviť jazdením a potreboval som ísť ďalej. Krútiť jedným pedálom nebolo ideálne, ale vedel som, že stále môžem napredovať.

Malá horská chata

1. DEŇ / 1247. KILOMETER / – 36°C ( – 33°F)

32 kilometrov od Shaktooliku a ja som sa dokotúľal na skalnatý útes Little Mountain Cabin, ostrov a svätyňu krčiacu nad okolitým morským ľadom a tundrou. V skutočnosti som mal stále dobrý čas aj s mojím jedným pedálom, aj napriek tomu som začal pociťovať napätie v kolene z neobratného pohybu. Vyhliadka na prekročenie morského ľadu bola o niečo skľučujúcejšia.

Pred chatkou musher Jason Mackey aktívne vykonával svoj rituál odpočinku a kŕmenia psov zaplavených zamatovými odtieňmi zapadajúceho slnka. Malá piecka a zásoba dreva vo vnútri prístrešku znamenali nečakané teplo. Scény ako z bájky a moja sentimentalita ma lákali dovnútra, zradili akékoľvek súťažné ambície dostať sa do Koyuka.

Každou chvíľou som bol ešte viac pripútaný k tomuto miestu. Čoskoro zapadlo slnko a z tmy sa zrazu vkradol vietor. A s tým sa prikrádali aj pochybnosti. Vzdialené lampy musherov blikali nocou – vo vetre a snehu sa predieral záprah psov.

Moje okno na jazdu vpred sa zatvorilo a rozpoltilo všetky zámery. Budem prenasledovať Jaya a prídem o zážitok z trate, alebo budem pokračovať vo svojej vlastnej ceste a prídem tak o príležitosť pretekať? Malá Horská chata sa stala súkromnou tribúnou na túto debatu.

Sústredil som sa na pretekanie s traťou a so sebou, že som nebol úplne pripravený zápasiť s niekým iným. Ako to vyzeralo? Čo to malo znamenať? Samozrejme, že som pochopil princíp pretekania a bol som súťaživý človek, ale toto bolo pre mňa akosi iné. Bola to jedinečná situácia a dilema. Čo by som obetoval? Čo by som tým získal? Sláva víťazstva sa mi zdala smiešna. Takmer sebecká, chamtivá a pomstychtivá.

Dynamika pretekov bola všadeprítomná a bola silou, ktorá ma každý deň nútila rešpektovať zvonenie budíka alebo váhať s flákaním sa. Ale loviť konkurenta, ktorého som nikdy nestretol, ktorého som rešpektoval a dokonca mu fandil, narušilo moje inštinkty. Boj alebo útek je prirodzená odpoveď na stres a fyziologická reakcia. Lov je niečo iné.

Nevedel som, či by som mohol chytiť Jaya. Nikdy som nepredpokladal, že je to možné. Vedel som, že som silný a jazdím dobre. V skutočnosti som sa s každým ďalším dňom cítil viac nabitý energiou. Ale aj on jazdil stabilne a bol skúsený. Nehovoriac o tom, že to bol milý človek. Cítil som sa divne, že som na to vôbec pomyslel.

Naše pozície sa vysielali online pomocou našich GPS lokátorov, a všetko, čo musel urobiť, bolo zrkadliť moje pohyby. Myšlienka na vypnutie môjho lokátora – legálny krok, keďže zariadenia neboli povinné, bola pre mňa neprípustná. Všetci sme sa zaviazali k technológii, v dobrom aj v zlom. Bolo na mne, aby som trpel, obetoval sa a videl, čo sa stane. Ten nápad za tým bol vzrušujúci. Ale realita skúseností, ktorej by som sa mohol vzdať a obetovať, bola iná vec.

A potom tu bol problém s pedálom. Jediný fakt na tom všetkom. Tesne pred odchodom zo Shaktooliku som sa dozvedel, že na poludnie má prísť do Koyuku náhrada. Dopoludnia, ak už však neodišiel, by mal byť Jay ďaleko predo mnou.

Samotná nerozhodnosť v Little Mountain Cabin už pravdepodobne túto záležitosť vyriešila. Stálo ma to drahocenný čas, ktorý som potreboval a nemohol si dovoliť ním plytvať. Cítil som pokoj. Len som si prial, aby som mohol nejako osloviť Jaya a potichu mu oznámiť svoju voľbu, aby si mohol vychutnať svoju víťaznú jazdu popíjajúc šampus v prášku smerom k zavalenému oblúku Nome Champs-Élysées.

Elim

1. DEŇ / 1368. KILOMETER / – 35 °C ( – 31 °F)

Nasledujúce ráno som rýchlo prešiel cez morský ľad a s náhradným pedálom, ktorý úspešne dodal veterán ITI Phil Hofstetter z Nome, som si mohol užiť ďalší rýchly a obohacujúci deň na ceste. Bol som vyrovnaný so svojím miestom v pretekoch a sústredil som sa na silný finiš, na vychutnávanie si týchto posledných dní, potenciálne mojich posledných na Iditarod Trail. Nevedel som, či sa niekedy vrátim na toto miesto, či už z vlastného rozhodnutia alebo v rámci iných okolností.

„JEŽIŠ!“

Z tmy sa z kríkov vyrútil kŕdeľ bielych vtákov, keď som prechádzal okolo, čím ma vytrhli z vnútorného uvažovania. Skoro som sa pocikal, taký som bol zvyknutý na absolútne ticho a samotu. Našťastie tomu nie sú žiadni svedkovia. Môj status odvážneho drsňáka je nedotknutý, aspoň pre vonkajší svet.

Prichádzam do tmavých zasnežených ulíc Elimu. Skupina školákov sa na mňa a môj bicykel vyroja s prívalom zvedavosti a otázok. Podopieram ctižiadostivého budúceho jazdca ITI v sedle, s jeho topánkami visiacimi nad pedálmi. Tlačím ho dopredu, zatiaľ čo jeho priatelia bežia popri nás, smejú sa a povzbudzujú. Náhle ľudské teplo je povzbudzujúce.

Opriem bicykel o sneh, vedľa vriec s jedlom pre psov a slamy, potichu vkĺznem do požiarnej haly a márnice, momentálne provizórneho kontrolného bodu pre Iditarod. Priateľskí dobrovoľníci ma hneď vítajú, ponúkajú teplý nápoj a šišku od miestneho. Ďakujem a dávam pozor, aby som neprekročil svoje hranice. Niekoľko musherov sa motá v typickej hmle z nedostatku spánku. Objavujú sa a miznú vonku, aby sa postarali o svoj psí tím skôr než o svoje vlastné potreby, ktorými sú jedlo, aktualizácia pretekov a spánok.

Vedúci mi ponúka roh na podlahe na spanie medzi ostatnými mushermi. Neočakávajú príliš veľa ďalších príchodov, takže v stiesnenom priestore je miesto. Som vďačný a prijímam ponuku zdieľať ich posvätný priestor.

Večer je pre mňa dokonale symbolický, zavŕšením môjho zážitku z Iditarodu. Musheri rešpektovali a oceňovali naše spoločné ciele, nehovoriac o rovnakých pohľadoch vyčerpanosti, otupených pohyboch z unavujúcich účinkov chladu a opakujúcej sa každodennej rutine na ceste.

Z Bielej hory do Nome

1. DEŇ / 1448. KILOMETER / – 36°C ( – 33°F)

Oddýchol som si a zjedol niekoľko chodov, ktoré tak veľkoryso naservíroval anjel ITI pretekov, Joanna Wassilie v Bielej hore. Zvažoval som skorý ranný odchod, ale stále ma prenasledovala prítomnosť Tima Hewitta. Bez ohľadu na to, ako rýchlo som jazdil, tlačil, pohyboval sa, vždy tam bol, číhal v tieni a držal krok z čírej divokej tvrdohlavosti. Bol jednoducho neoblomný. Málokedy sa zastaví. Nikdy neodpočíva, kým nedokončí, čo začal. Bezohľadne poháňaný jedinečnou silou.

Je pravda, že som odpočíval dlhšie a zdržiaval sa v mestách a na kontrolných stanovištiach, aby som nasal skúsenosti, kým on sa túlal do noci ako vyhladovaný zombie, aby číhal a prenasledoval moju budúcu stopu. Bol to nezničiteľný pretekár ITI čakajúci na výskok spoza každého rohu.

Skontroloval som pozície a jeho malá digitálna bodka pochodovala priamo cez mesto Golovin smerom k rieke, vzdialenej asi 32 kilometrov, a blížila sa k mojej polohe. Pred polnocou som sa zbalil a vyšiel z dverí. Týmto jedným posledným úsekom chodníka by som mohol pokračovať aj cez noc.

Lúč svetla z mojej čelovky sa lámal na ľade kryštalizujúcom na mojich mihalniciach a okraji kapucne. Svet sa zmenšil na kaleidoskop ligotajúci sa pár centimetrov od môjho nosa.

Zrazu sa predo mnou objavila stena strmých kopcov zahalená v tme – stúpajúca ako vlna. Vystupoval som z tohto vlnobitia a dôveroval svojmu bicyklu a povrchu. Nechal som bicykel kotúľať sa vpred. Trblietavé čiastočky námrazy sa unášali v priepasti noci. Bolo to neskutočné a očarujúce. Napriek všetkým tým kilometrom a hodinám na bicykli som bol stále uchvátený, plný energie a najlepšie zo všetkého som sa zabával.

Každú noc na mojej ceste som sledoval premenu mesiaca a to, ako sa stále zväčšoval. Teraz – v posledný večer – dosiahol svoj zenit a ja som bol svedkom nielen konca mojej cesty, ale aj konca lunárneho cyklu. Obrovská zlatá guľa sa zdvihla z obzoru ako planúce oranžové slnko. Obrovské oko ma sledovalo, ako stúpam cez tento aljašský éter. Akoby som jazdil v astrálnej rovine.

Za mnou sa priblížilo blikajúce a plávajúce svetlo. Zastavil som a s úctou som musherovi umožnil prejsť. Jeden po druhom prebehli okolo škeriace sa psy. Ich dych sa osvetľoval v lúčoch našich čeloviek. Netušili, že toto je ich úsek smerom domov. Chceli len utekať. Keď prešiel posledný a objavili sa sane, vysoko do vzduchu sa vzniesla veľká rukavica so siluetou. Vytiahol som ruku zo zimnej rukavice na riadidlách, vo chvíli ľudskej a psami poháňanej solidarity sme si s musherom tľapli. Vedeli sme, kde sme. Boli sme si blízki.

Urobil som si poslednú zastávku v Safety, izolovanom motoreste a konečnom kontrolnom bode pre Iditarod. Vnútri sa ozývalo chrápanie unavených dobrovoľníkov a celé bolo zahalené v tme, s výnimkou plameňov hučiaceho ohňa. Zložil som svoju zmrznutú výstroj, aby sa vysušila. Sledoval som horizont priamo z okna, aby som videl záblesk čelovky či vychádzajúceho slnka. Oboje boli pre mňa podnetom, aby som sa pohol ďalej. Pohyboval som sa rýchlejšie, než som očakávalo, a nechcel som jazdiť posledný úsek v tme, takže som si dal čas, aby som ocenil teplo. Tieto posledné chvíle si zaslúžili svetlo sveta.

O niekoľko hodín neskôr som sa valil po chodníku smerom k severnému prímorskému mestu Nome a k cieľovej čiare Iditarod Trail Invitational. Mohol som sa vznášať. Točenie pedálov a vyrytá poloha v sedle mi bola úplne prirodzená, bežná a pohodlná ako poloha dieťaťa. Bol to posledný moment izolácie a reflexie – astronaut prenikajúci vonkajšou atmosférou späť do reality. Konečne som mohol všetko pustiť. Nechať skĺznuť moje ľadové brnenie. Motivovaný nespavosťou a hlbokou duševnou spokojnosťou, pokojom a pýchou, vír emócií mi zaplavil oči. Všetka tá práca, všetok ten zázrak, všetky tie kilometre boli za mnou. 1600 kilometrov sa skracovalo posledným úsekom opusteného chodníka. Po ceste sa nazbierali tisíce momentov, vzostupov a pádov, výziev a odmien. Tisíc tvárí plných emócií, sila, slabosť, radosť a utrpenie vydestilované do jednej cieľovej rovinky končiacej pod dreveným oblúkom.

S predchádzajúcimi tromi skúsenosťami v Nome boli nevyhnutné otázky od ostatných aj vo mne – boli jedny preteky ťažšie ako tie iné? Spravodlivá odpoveď neexistuje. Vlastne si ani nemyslím, že je to férová otázka.

Iditarod Trail Invitational predstavuje toľko jedinečných premenných, že kvantifikovať úroveň obtiažnosti sa mi zdá zbytočné. Je to ťažké. Každý rok je to ťažké z iných dôvodov a pre niektorých ťažšie kvôli premenným, ktorým môžu čeliť, či už je to choroba, zranenie, technické vybavenie, vonkajšie sily na trati, v dedinách a na kontrolných bodoch. Účastníci sa nevracajú, aby trpeli o čosi viac, vracajú sa, aby viac zažili. Každý si prejde svojou osobnou cestou.

Iditarod Trail je vlastná dobrodružná novela, ale to, aké ťažké je toto dobrodružstvo pre každého jednotlivca, je vecou individuálneho vnímania. Bez ohľadu na vzdialenosť, disciplínu alebo výsledok, rok alebo poveternostné podmienky, Iditarod Trail Invitational je sakramentsky ťažký. Rok 2017 nebol výnimkou. A ako veľa vecí, ktoré sú ťažké, odmeny sú nemerateľné. Som vďačný za všetko, čo mi táto cesta dala.

Z 25 štartujúcich na pretekoch – 1600 kilometrov do Nome na bicykli a pešo – iba šiesti z nich ten ročník dokončili a nikto to nezvládol pešo. Kompletné výsledky pretekov nájdete tu.

Tim Hewitt skončil na treťom mieste, bol to jeho desiatykrát v Nome a stal sa prvým pretekárom, ktorý dokončil 1600 kilometrovú vzdialenosť pešo aj na bicykli. Povedal, že to budú jeho posledné preteky ITI. Čas však ukáže.

Na prvom mieste celkovo skončil Jay Cable, na štvrtom mieste Martijn Boonman, piate miesto si rozdelili Petr Ineman a Troy Nyree Szczurkowski.

Pozrite si trasu na Trackleaders.

Súbory extrahované z môjho zariadenia Trace si môžete pozrieť na Strave.

Tu sa dozviete viac o Iditarod Trail Invitational.

RJ Sauer je filmár, spisovateľ, fotograf, bikepacker a otec Olivera Ravena na materskej.

Autor: RJ Sauer

Mohlo by sa ti páčiť

Ako som spoznal kazašských orlích lovcov

Staroveká tradícia siahajúca až šesťtisíc rokov späť, klobúky z kožušiny a veľkolepé orly sú pre Kazachov veľkou pýchou. Počas výpravy v odľahlých Altajských horách v Mongolsku som strávil niekoľko nocí u dvoch kazašských rodín.

Ako sme uviazli v Mozambiku

Slnko pomaly zapadá, väčšinu času sme venovali paraglidingu a nikto z nás nechce, aby sa deň skončil. Vôbec nerozmýšľam nad pristátím, chcem letieť až dovtedy, pokiaľ mi sily stačia. Od odstaveného člnu sme ešte celkom ďaleko a dúfam, že len kvôli slnečnému jasu nevidím miesto, kde stojíme. No teraz už viem, že sme v háji. Uviazli sme.

Čaro neprebádaného v drsnom Pakistane

Milujem horolezectvo kvôli tým výzvam plným neznáma a procesu hľadania cesty vpred s pomocou lezeckých parťákov. Hlboké puto alebo dôvera a istota, ktoré vznikajú medzi partnermi, sa môžu premietnuť aj do iných aspektov života. Pre mňa nie sú riziká v horách a v živote nevyhnutne negatívne skúsenosti. Toto sú úvahy o rizikách a cene spoločnej snahy na cestách v Pakistane.